På tomlen i Thy (Nordjyske Hverdagseventyr, uge 9)

Læsetid: ca. 7 min.

*DELVIST SPONSORERET*

Vi fik hurtigt vores første lift til Randers.

Vores nordjyske hverdagseventyr i Thisted Kommune blev noget anderledes end vi kunne ha’ forestillet os.
Som i alle de foregående nordjyske kommuner, vi havde besøgt, var det selvfølgelig tanken at vi skulle køre rundt og bo i vores bil og vores hjem, Turtle.

Men nej, sådan kom det ikke til at gå.
I weekenden op til vores tur til Thy gik Turtle i stykker og holdt derfor hjemme hos min lillebror, Turtles chefmekaniker, på Djursland. Og hvordan kommer man til Thy?

Vi overvejede forskellige muligheder, men endte med en løsning, der gjorde, at vi kunne tage afsted med det samme og som gjorde det hele så tilpas uforudsigeligt at det kunne kategoriseres som et vaskeægte eventyr.
Vi pakkede en taske, stillede os ud til vejen og blaffede. Og der gik faktisk kun ganske kort tid, før vi blev samlet op og fik et lift ind til Randers – så var vi afsted.

En aftale i Aars jeg ikke ville misse, gjorde at vi tog bussen dertil, men fra Aars til Thy var vi på tomlen igen.
6 lift og 2 færger senere stod vi i Hurup. Her havde vi fundet et shelter inde midt i byen på vores shelter-app og tænkte at det var det perfekte sted at slå lejr.
Der var bare ikke nogen shelter.

For første gang i den tid, vi har brugt shelter-appen, registrerede vi en fejl – og så lige i dag, hvor vi havde rejst hele vejen fra Aars og bare trængte til at hvile os.
Men der var ikke noget at gøre. Vi måtte gå de 2 kilometer ud til Ashøje Skov, hvor den nærmeste shelter var, før vi kunne ta’ rygsækkene af og smide os på liggeunderlagene med benene opad.

At tage imod en gave
Næste morgen gik vi tilbage ind til Hurup, da vi skulle holde en halv times oplæg om vores livsstil på 4 hjul i forbindelse med bibliotekets formiddagsarrangement. Der var knap 50 fremmødte til arrangementet og mange af dem spurgte nysgerrigt ind efter vores oplæg og kom med tips til, hvem og hvad vi skulle besøge i lokalområdet, nu hvor vi var her. Enkelte af dem kom endda med invitationer til os, herunder Inge-Marie og Ulla.

Ulla og hendes mand driver til daglig Sydthy Svømmehal og Sydthy Kurbad og Ulla kom efter oplægget hen og inviterede os ind begge steder.
Det betød at vores eftermiddag gik med en tur i svømmehallen.

Det var rigtig storsindet af Ulla og i første omgang virkede det faktisk lidt overvældende og var svært at sige ja til. Men som du vil opdage i dette og andre blogindlæg er det langt fra enestående, at der er nogen, der tilbyder os noget på den måde uden at forvente at få noget igen – og derfor er det selvfølgelig også noget, Morten og jeg har snakket om.

Som sagt har det nogle gange været svært at sige ja tak, for ‘jeg vil jo ikke være til besvær’ eller ‘jeg kan jo ikke gi’ noget igen’, eller hvad jeg nu tænker.
Men efterhånden er det gået op for mig, at der nok er to primære årsager til, at folk tilbyder os ting/deres hjælp.
Jeg tror, at nogle af dem vi møder har oplevelsen af, at Morten og jeg faktisk allerede har givet dem noget ved at dele ud af vores fortællinger. De føler sig beriget og nu vil de gerne gi’ noget tilbage igen.

Og så er der den anden motivationsfaktor, som jeg tror, de allerfleste mennesker kan nikke genkendende til: at blive glad selv af at gøre andre glade.
Og det tror jeg også er en af de primære grunde til, at folk giver os ting og/eller tilbyder os hjælp uden at bede om noget til gengæld.
De kan se at de kan bidrage med noget og gøre os glade ved at gi’ os noget og/eller hjælpe os, fordi det er tydeligt, vi ikke har så meget. Og det gør dem glade at gøre os glade.

Så jeg har det (for det meste) ikke længere dårligt med at smile, ta’ imod og sige ‘TAK!’, for jeg bliver glad for gaven/hjælpen og giveren bliver glad for at gi’. Alle er glade og så er det da en win win situation.

Faktisk oplevede vi det virkelig mange gange på vores tur til Thy og Mors, hvor vi rejste uden bil – meget oftere end når vi kører rundt i Turtle og er mere selvhjulpne.
Selv da vi hen mod aften, efter turen i svømmehal, var i Fakta for at handle til aftensmaden, kom der en kvinde hen til os og sagde “hej, jeg var med til jeres oplæg i dag, det var super godt! Vil I ha’ et lift ud til Ashøje?”
Gæt selv, hvad vi svarede til det tilbud. 🙂

Kurbad og dyp i fjorden
Næste morgen nåede vi at gå op i Ashøje tårnet inden solen stod op og så dermed solen stå op hen over trætoppene og kaste alle mulige nuancer af blå, orange og lyserød hen over himlen. Det var smukt – en vidunderlig måde at starte dagen på.
Men dagen var kun lige begyndt og der var meget mere godt i vente.

Solopgangen set fra Ashøje tårnet var enestående!

Grunden til, vi var så tidligt oppe – hvilket er ret atypisk for os – var at vi var inviteret med til Krik, hvor vi skulle med Krik Badelaug ud og vinterbade i fjorden kl. 8. Inge-Marie, som også havde hørt vores oplæg, kom og hentede os og var ovenikøbet stået tidligere op for at bage nybagte boller, som hun kunne medbringe i dag, når de nu fik gæster i klubben.

Vi kom ned til fjorden lidt i 8, til en fuldstændig tom plads ved fjorden, men sekundet efter strømmede der folk til fra alle sider og wupti, havde de trukket en presenning op ad de 6-8 stolper der stod banket ned i jorden og så var der skabt et læsejl. Så var det af med tøjet og på med badetøjet, hvis ikke det var på allerede, og kl. 8 sharp var det ellers ned i vandet. En kortere eller længere dukkert blev det til, afhængig af råstyrke, efterfulgt af rundbordshygge bag læskærmen med både små skarpe, kaffe og nybagte boller. Det var simpelthen hyggeligt!

Vi nød solens varme stråler, mens vi læste højt for hinanden.

Tilbage i Ashøje igen lagde vi os på et liggeunderlag og nød solens stråler varme os, mens vi læste højt for hinanden. Dét var ren Turtle Time!

Pludselig kom en stor grå ladbil kørende og jeg nåede lige at tænke, at det godt ku’ være min venindes far, der bor lige bag ved Ashøje. Og ganske rigtigt, bilen stoppede og Carsten hoppede ud.
Han havde været forbi flere gange tidligere for at se efter os, men hvor vi ikke havde været der. Han inviterede os med hjem, hvor vi også hilste på hans kone, men det blev et kort visit, for de var på vej på weekendophold.
Alligevel nåede Carsten, i det korte tidsrum vi var hjemme i privaten, at sige op til flere gange at vi da bare skulle låne deres sommerhus mens de var væk i weekenden og informeret os om, hvor vi fandt nøglen. Endnu engang var det lidt overvældende med den venlighed, men nå ja, vi takkede ja i sidste ende. Det ville jo gøre os glade og det ville gøre Carsten glad.

Vi gik tilbage til Ashøje, pakkede vores ting sammen og gik ind til Hurup, hvor vi besøgte den gamle mølle Refsbøl Mølle og nød eftermiddagssolen i græsset under en af de gamle møllevinger.
Derpå gik vi ned på Hotel Thinggaard og bestilte et stykke kage og en kop kaffe – det eneste sted i hele Hurup, hvor dette var muligt.

Ved 19-tiden gik vi over i Kurbadet, hvor Ulla havde inviteret os til Kurbadsaften med buffet og wellness for krop og sjæl.
Først hoppede vi i et indendørs varmtvandsbassin og sad og nød at blive varmet godt op i kroppen.
Efter en halv times tid var buffeten serveret, så på med badekåben og ind og spise den lækre mad. Vi satte os sammen med to unge piger der var på venindeaften og fik en hyggelig snak med dem.
Resten af aftenen var vi helt nede i gear og gik bare rundt og nød de forskellige tilbud rundt i kurbadet, bl.a. vildmarksbadet ude i gårdhaven og den hjemmebyggede svedhytte.

Ved aftenens afslutning tilbød Ulla os at køre os ud til Carstens sommerhus 5 km derfra, da hun synes, det var synd, vi skulle tomle derud.
Vi tog endnu engang imod hendes sidste tilbud, skyndte os op og gik i bad, så vi kunne komme med og takkede hende og hendes mand mange gange (og gav dem et par specialøl), da de satte os af ved sommerhuset.

Og på den måde gik det altså til, at vi pludselig havde vores eget sommerhus i en weekend mens vi var i Thy. Og hvor var det dejligt med en varm, blød seng, et varmt brusebad og ild i brændeovnen. Det er jo helt basale ting, man sætter pris på, når man lige har været væk fra det i en periode.

Sofahygge i sommerhus
Vi nåede en enkelt tur ned på Doverodde Købmandsgård – det eneste sted i Danmark, hvor Statens Museum for Kunst planlægger at lave en afdeling udenfor København – men ellers brugte vi stort set hele weekenden på at ligge på sofaen og enten læse avis eller se TV. Det var åbenbart det, vi havde allermest lyst til, nu hvor vi havde et sommerhus til vores rådighed, og så tillod vi os selvfølgelig at gøre det.

En enkelt gåtur til Doverodde Købmandsgård blev det til, mens vi var i sommerhus.

Søndag eftermiddag var det ved at være tid til at aflevere sommerhuset tilbage igen, så efter at have bagt en pæretærte som tak for lån, begyndte vi at gå ind mod Hurup. Hver gang der kom en bil forbi, stak vi tomlen ud og det lykkedes os da også at få et lift ind til stationen, hvorfra vi tog en bus til Thisted.

Thisted i miniformat
Her gik vi op til et shelter ikke langt fra stationen, hvor vi overnattede til mandag. Det var efterhånden ved at være koldt at sove i shelter og vores udstyr var ikke så godt, så det var ikke længere en videre fornøjelse for os at sove ude og vi var glade for, det var vores sidste nat på den måde.

Vores mandag i Thisted gik med at besøge Biblioteket, der for nyligt er renoveret og har væggene dekoreret med malerier af Jens Søndergaard, gå en tur gennem byparken Christiansgave og ned til Thisted Lilleby, hvor en stor flok frivillige entusiaster igennem mange år har bygget modeller af Thisted Bys huse anno 1950 i miniatureudgave. Det er et kæmpe stykke arbejde, de udfører og hvor var det spændende at få en rundvisning på både værkstedet og i Lillebyen og høre, hvordan de bygger husene og og få historierne om de folk der boede i byen på det tidspunkt.

Det var spændende at høre alle historierne om indbyggerne i Thisted i 1950.

Sidst på dagen tog vi bussen til Mors – vores nordjyske hverdagseventyr i Thy var slut for denne gang.

Tak for nu Thy!

Tips til kommende hverdagseventyr i Thisted Kommune:
Vi fik følgende tips, som vi ikke nåede at forfølge, men som vi har til gode til en anden gang – eller som nogle af jer måske kunne ha’ lyst til at udforske?

• Isbjerget ved Nors Sø.
  • Bøgsted Rende.
  • Skyum Bjerge.
  • Pizzabaren i Vorupør.
  • Hanstholm Madbar,
  • Stjerneskud på ‘Det Gamle Røgeri’ i Hanstholm.
  • Gyrupgaard whisky og ølbryg.
  • Lars’ kaffebar i Klitmøller.
  • Kirsten Kjærs museum.
  • Bunkermuseum Hanstholm.
  • Krogalleriet i Vesløs.
  • Fund fra år 150 i udgravning til den nye børnehave ‘Rolighed’
  • FC Thy (Thisted kvindehold i 3F ligaen)
  • Stenbjerg landingsplads.
  • Gravenhøj Frugtplantage.
  • Kristine Frøkjær, kunstner i Hurup.
  • Lodbjerg Fyr. Lyngby. Og de 7 km herimellem ad redningsvejen.
  • Dover skov + Oldtidshøjen.
  • Lunaria Kunstsamling, Danas have.