Efterårssol i Vendsyssel (Nordjyske Hverdagseventyr, uge 11)

Læsetid: ca. 9 min.

Turtle ved Poulstrup Sø.

Det var blevet den sidste uge i vores projekt ‘Nordjyske Hverdagseventyr’, hvor vi kørte hele Nordjylland tyndt og besøgte de nordjyske kommuner én efter én, på opdagelse efter små hverdagseventyr og i denne uge var turen kommet til Hjørring Kommune.

Vi krydsede kommunegrænsen en sen aften efter det var blevet mørkt, så det første vi gjorde, var at finde et sted, vi kunne overnatte. Det fandt vi ved Poulstrup Fiskesø. Det var lidt sjovt at det lige var her, vi endte, for det allerførste sted vi besøgte i den første uge, vi var på tur i Nordjylland, var også Poulstrup Sø – blot i Aalborg Kommune.

Vi slog os ned ved fiskesøen og fik en god nats søvn og morgenmad, før vi kørte videre ud i det nordjyske.

Drageflyvning i blæsevejr
Nu vi var i en kommune, der grænser op til Vesterhavet, fik jeg lyst til at køre ud til havet og gå en tur i blæsten. Så vi kørte nordvest på og endte med at komme ud til vandet ved Tornby Plantage – et virkelig smukt sted med udsyn ud over klitterne og Vesterhavet.

Ugen før havde jeg købt en drage til Morten under vores besøg på Mors og nu var det tid til at afprøve den, så med den under armen, spadserede vi de få hundrede meter gennem klitterne ned på stranden.
Der var godt gang i blæsevejret og man skulle umiddelbart tro, at det ville gøre det nemt for os at flyve med dragen. Men vi baksede med den og prøvede på alle mulige måder at få den op i luften, men den nægtede at gøre, som vi ville.
Vi fik den da op i luften flere gange, men meget kortvarigt før den klappede sammen og styrtede mod jorden igen. Efter mange mere eller mindre fejlslagne forsøg, pakkede vi dragen sammen og gik tilbage til Turtle. Selvom det ikke var nogen udpræget succes, havde vi alligevel hygget os og fået nogle gode grin under forsøget på at få dragen i luften nede på stranden.

Morten kæmpede længe med dragen og lykkedes da også med at få den i luften et par gange.

Vi besluttede os i stedet for en mere stillesiddende aktivitet i eftermiddagssolen. Vi ristede et par boller og bryggede et par krus med varm kakao, flødeskum og skumfiduser og satte os så ned på et tæppe i en lavning i græsset, mens vi læste højt for hinanden af den bog, vi var i gang med i øjeblikket, nemlig en af de gode gamle rejsebøger af Troels Kløvedal.

Rollespil i skoven
Hen under aften kom vi i tanke om at cykle en tur. Vi havde fundet ud af, at Yxengaard, som vi var blevet tippet om, kun lå ganske få kilometer derfra. Så vi cyklede op ad grusvejen og 10 minutter senere kom vi til skiltet der viste vej til Yxengaard, den lille rekonstruerede vikingelandsby midt i skoven, der bl.a. danner ramme om kultur- og naturformidling gennem rollespil.

Da vi ankom, var en flok unge mennesker sammen med Claus, formanden for Yxengaard projektet, i fuld gang med aftenens træning i skoven med skjolde og sværd og vi fik lov at følge med fra sidelinjen, mens de i samlet flok gik til angreb på hinanden og trænede forskellige kampteknikker.
Efterfølgende gik vi en tur rundt i landsbyen og så noget af det flotte håndværk, de har bygget op rundt om i byen.

Da det begyndte at blive mørkt inde i skoven, hoppede vi på cyklerne igen og cyklede ned til Turtle der stadig stod parkeret ved klitterne. Der var den mest fantastiske solnedgang over havet, som vi nød, inden vi satte os ind i bilen og begyndte at lave aftensmad.

Vi nød den smukke solnedgang over havet, før vi begyndte på aftensmaden.

Næste morgen startede vi dagen ud med en frisk dukkert i havet. Vi var et godt stykke inde i oktober, så det begyndte at nærme sig den tid, hvor man vel godt kan kalde det vinterbadning. Særligt for Mortens vedkommende skulle der samles noget mod for at komme ud og blive dyppet, men skønt var det for os begge to, da vi endelig kom i – og endnu mere, da vi kom op igen og kunne mærke, hvordan blodet begyndte at suse rundt i kroppen og producere varme.

På opdagelse rundt om i kommunen
Vi pakkede Turtle sammen og kørte afsted til Ingstrup, hvor vi havde et par aftaler. Det er godt nok lidt syd for Hjørring Kommune, men vi havde sagt ja til de to aftaler i denne uge alligevel, nu vi var i nærheden. På vejen derned sugede vi så meget til os af de ting, vi kørte forbi, som vi kunne.

Først kom vi forbi en gammel mølle, og som du helt sikkert har opdaget, hvis du har læst vores tidligere blogindlæg, så har vi lidt en svaghed for gamle møller og stoppede selvfølgelig også op ved denne mølle for at se lidt nærmere på den. Den hedder Vennebjerg Mølle og møllehuset er indrettet til keramikcafé, altså en café hvor du ikke bare kan købe kaffe og søde sager, men også keramik og andre slags brugskunst.
Der er en virkelig hyggelig atmosfære i caféen og var det ikke fordi, vi havde en kaffeaftale i Ingstrup, er jeg også sikker på, vi havde sat os ned og nydt nogle timer her i caféen. Men det må blive en anden gang.

I horisonten kan man oppe fra Vennebjerg Mølle skimte Rubjerg Knude Fyr og de enorme sandbanker, som danner ramme om fyret. Det ser helt surrealistisk ud som sandbankerne rejser sig ovenpå resten af horisonten. Vi besluttede os for at køre en tur ud til fyret, inden vi fortsatte sydpå. Og hvor er jeg glad for dén beslutning!

Det er jo et helt fantastisk sted derude! Det er svært for mig helt at beskrive, hvis du ikke selv har været der, men jeg vil alligevel gøre mit bedste. Først er der en gåtur på en kilometer derud gennem klitlandskab fyldt med havtornebuske. På afstand kan man se de enorme sandbanker og det er noget af det mest imponerende ved hele besøget derude. Hvor er det vildt at tænke på, hvor mange tons sand der må være i de banker og hvor meget de faktisk flytter sig fra år til år. Allerede fra afstand kan man også se fyrtårnet, men først når man kommer helt tæt på, ser man også alle murbrokkerne, der omringer tårnet. På den måde kan man se resterne af de gamle huse der tidligere omgav tårnet, men som nu har måttet lade livet, fordi sandet efterhånden har opslugt dem.

OG…ikke nok med det – når man kommer ud på den anden side af fyrtårnet ser man de helt fantastiske formationer, sandbankerne danner helt oppe fra tårnet og direkte ned til havet – det minder mest af alt om kæmpe klippeformationer fra et sted i Syd/Øst Europa og er næsten helt svært at forstå, at det faktisk er lige her, i Nordjylland, vi står og ser på det.
Dén oplevelse er jeg glad for, jeg fik med!

Rundt om Rubjerg Knude Fyr er der fyldt med murbrokker fra de gamle bygninger, der ikke længere står der.

På strandtur – med og uden bil
Vi fortsatte vores tur sydpå og både til og fra Ingstrup benyttede vi os af muligheden for at køre på stranden. Det har jeg altid været vant til som barn, da vi om sommeren altid badede på Ejstrup Strand, hvor man må køre, men ellers er det jo ret unikt, at man faktisk kan køre i sin bil nede på stranden, så selvfølgelig gjorde vi det.

Næste dag, efter to besøg hos venner i Ingstrup, kørte vi tilbage til Løkken, endnu engang via stranden. Der var 27 grader denne første lørdag i efterårsferien og folk flokkedes i byens gader. Vi slentrede også selv en tur op gennem gaderne i Løkken, så dem lave bolcher på Bolcheriet og satte os og nød eftermiddagssolen på en stille plet med en is fra Iskompagniet og en avis.

Efter en stille stund her, fortsatte vi vores gåtur ned til havet, hvor vi først underholdt os med folk, der prøvede kræfter med at surfe og sidenhen nød den smukke solnedgang gennem forruden i Turtle.

Det var en fantastisk solskinsaften ved Løkken Strand.

Det var nu blevet mørkt og vi kørte ud for at finde et passende sted at overnatte. Vi endte i byen Nørre Lyngby, nord for Løkken, ved siden af spillestedet ‘Fishermans Rest’.

Vi parkerede tæt ved skrænten og lige her er det tydeligt at se, hvordan skrænterne bid for bid falder i havet og til sidst også ender med at tage nogle af husene med sig i faldet. Den gamle kirke og kirkegård er væk, tilbage står blot nogle rester af det gamle murværk og selve spillestedet ‘Fishermans Rest’ er en af de bygninger, der på nuværende tidspunkt ligger længst ude ved skrænten – helt på afgrundens rand.

Den efterfølgende dag gik vi en tur ned til vandet og nød synet af nogle af de store bunkers, der stadig ligger der, nu halvt faldet ned af en skrænt og næsten vendt helt om på siden.
På vej tilbage til Turtle gik vi ind på Fishermans Rest og fik dagens kage og en kop kaffe, mens vi hørte bandet ‘Hit’s Up’ spille. Morten havde været herinde aftenen før og hørt dem spille, og vidste derfor, at de ville spille en times tid igen her søndag eftermiddag.

Mange af de bunkers der er i området vælter rundt, som denne, der vender helt skråt halvvejs nede ad en skrænt.

Uforudsigelig afslutning på ‘Nordjyske Hverdagseventyr’
Vi blev enige om at køre videre og satte nu kursen mod Hjørring. Vi gjorde holdt ved Hjørring Bjerge, og slog lejr her for natten. Vi blev enige om, at det var en mild overdrivelse at lade ordet ‘bjerge’ indgå i navnet, men at der da var meget fint.
Da vi kom ud på gåturen fandt vi ud af, at der rent faktisk var nogle af stederne inde i skoven, hvor der var ret stejlt og hvor vi var lige ved at sætte os på halen, da vi gik nedad, så vi blev enige om, at det retfærdiggjorde navnet en smule mere end da vi stod og kiggede ud over landskabet oppe fra udkigstårnet.

Den efterfølgende dag i Hjørring, vores sidste dag i området brugte vi på at gå tur gennem både den gamle og den nye bydel i Hjørring.
Bagefter gik vi op til Turtle, der stod parkeret i midtbyen og gjorde klar til at køre til Aalborg. Nu var vores nordjyske hverdagseventyr slut for denne gang.
Men ak…da vi startede for Turtle, lugtede der brændt og der stod røg op af motoren, når vi løftede motorhjelmen. Turtle var ikke klar til at køre videre.

Vi ringede efter Vejhjælp og fik dem til at komme og hente Turtle og mens vi gik en tur ned ad gaden og overvejede situationen, stødte vi tilfældigvis på den eneste person, Morten kender i Hjørring, nemlig Tove, en af hans forældres venner.
Hun inviterede os hjem til hende på kaffe og kage, så det takkede vi selvfølgelig ja til og fik på den måde en ret uforudsigelig afslutning på vores nordjyske hverdagseventyr: med en bil der strejkede og en gammel bekendt der inviterede os hjem til hende.

Vi måtte forlade Turtle i Hjørring og tage til Aalborg med bus.

Men det passer jo meget godt med den måde, hele vores rejse på jagten efter ‘Nordjyske Hverdagseventyr’ har været – og generelt med den måde, vi rejser på.
At vi rejser mere eller mindre uden planer og at der så kommer uforudsigelige ting ind fra siden – både de sjove og de mindre sjove oplevelser – som så kommer til at præge vores rejse.
Så hvorfor ikke også slutte på denne måde – totalt uforudsigeligt – det er jo sådan, vi godt kan li’ det.

Tusind tak fordi I fulgte med! Det har været en fornøjelse at tage på hverdagseventyr i vores egen landsdel, Nordjylland, og at dele det med jer derude.

Og god rejselyst til alle jer, der har fået lyst til selv at tage på besøg rundt omkring i Nordjylland – her er ret fantastisk!

Tips til kommende hverdagseventyr i Hjørring Kommune:
Vi fik følgende tips, som vi ikke nåede at forfølge, men som vi har til gode til en anden gang – eller som nogle af jer måske kunne ha’ lyst til at udforske?

• Det Blå Ishus i Tversted
  • Tolne Gjæstgivergård
  • Børnenes jord i Vrå
  • Zen’s Loenstrup
  • Bade med vinterbadeklubben “De kolde piger og drenge’ på Husmoderstranden i Hirtshals.