Fra overnatning i shelter til ‘Vild med dans’ (Nordjyske Hverdagseventyr, uge 4)

Læsetid: ca. 8 min.

Den infrarøde sauna var én af de ting, vi forkælede os selv med i Brønderslev svømmehal.

Det første vi gjorde, da vi kom ind over kommunegrænsen i Brønderslev, var at tage en tur i Brønderslev Svømmehal. Vi ku’ begge godt trænge til et bad og en tur i svømmehallen er én af måderne at klare dén sag på, når vi nu ikke har et bad i Turtle. Så får vi også både motion, underholdning og et bad på én gang.

I Brønderslev svømmehal var der desuden både en nyindviet klatrevæg, liggestole i solen og en infrarød sauna, vi kunne fornøje os med. Vi gik da også først derfra, da bademesteren kom og sagde at det var tid til at gå i bad, så vi kunne nå det inden de lukkede.

Projekt løgfrø
På det tidspunkt var det blevet sidst på eftermiddagen og vi blev enige om at det var på tide at lede efter et sted at overnatte. Vi kørte først lidt rundt udenfor byen og ledte efter et passende sted at parkere, men uden held. Derfor fandt Morten vores shelter-app frem og fandt en shelterplads et lille stykke fra Brønderslev, hvor det umiddelbart så ud til, vi godt kunne parkere, så vi kørte derud med det samme.
Og ganske rigtigt. Shelterpladsen ligger i forbindelse med Lille Østergårds Økologi og er etableret af ejerne på gården, Gitta og Bjørn.

Gitta kom os i møde, da vi kom ud på gården og fortalte historien om, hvordan Bjørn engang så en TV-udsendelse om en lille frø, løgfrøen, der er fredet i Danmark, og genkendte den som de frøer, der lever på ægteparrets grund. De har derfor efterfølgende, med støtte fra landdistriktsmidler, etableret shelterpladsen rundt om søen, så folk kan komme og opleve den sjældne løgfrø.

De tre shelters ligger dejligt isoleret langt væk fra vejen og lige ved siden af søen og alligevel ligger der en økologisk gårdbutik lige i baghaven. Dét er da ikke så ringe.
Og ikke nok med det. Der er også både et vildsvin, grise, høns, kalkuner, kaniner og hunde at hygge sig med på gården.

Shelteret ligger lige ned til søen hvor løgfrøerne holder til.

Nu hvor vi var ved intet mindre end 3 naturskønne shelters, var det oplagt at tilbringe aftenen og natten i en af dem nede ved søen. Vi pakkede en kurv med mad, vin, bøger og et spil UNO, som skulle danne grundlaget for en hyggelig aften nede ved shelteret.

Og det kunne såmænd også have været meget hyggeligt – hvis ikke det var fordi vi gik skævt af hinanden og endte med begge at blive irriterede og trætte af hinanden.
Ja, sådan er livet jo også, og alt går ikke altid som man kunne have håbet på, så vores hyggelige aften i shelteret ved søen endte med, at Morten lavede popcorn over bålet og spiste dem alene, hvorefter han gik i seng i Turtle og jeg blev og overnattede i shelteret. Dér røg hyggen den aften.

Vild med dans
Dagen efter blev den gode stemning heldigvis genetableret og vi kørte videre ud i det nordjyske. Vi var stødt på et opslag med “Vild med dans” i Rhododendronparken i Brønderslev, hvor Brønderslev Harmoniorkester og Brønderslev Sportsdanserforening skulle underholde. Vi havde ikke andre planer, så vi besluttede os for at tage ind og se, hvad det var. Solen skinnede, eventet var gratis og ingen af os havde været i Rhododendronparken før, som var et af de steder, vi var blevet anbefalet at besøge.

Det var en fin og dejlig park, også selvom vi kom lidt for sent på sæsonen til at se alle rhododendronbuskene blomstre. Havde vi været der en måned tidligere, havde der formentlig været fuldt gang i alle farverne og så havde oplevelsen selvfølgelig været en hel anden, men det må vi gøre næste gang.

Allerede da vi lige var kommet ind i parken, faldt vi i snak med en mand, der er med i foreningen ‘Den Runde Pavillons venner’ og da vi viste interesse for og spurgte ind til Den Runde Pavillon spurgte han, om vi ikke ville med ind og se den indvendig, for han havde alligevel glemt sin telefon derinde. Det takkede vi ja til og fik både vist og fortalt historier om bygningen.

Vi var så heldige at få en rundvisning inde i Den Runde Pavillon.

Efter vi havde sagt farvel og tak for rundvisningen gik vi over til scenen, hvor ‘Vild med dans’ arrangementet skulle foregå. Jeg fornærmer vist ingen ved at sige, at Morten og jeg var klart de yngste den aften! Det var tydeligvis et arrangement for seniorer, men det gjorde os nu ikke så meget.

Vi griner nogle gange ad det og kalder os selv for “de unge pensionister”, for det er faktisk ret ofte pensionister, vi støder på rundt omkring på vores rejser. Jeg tror det hænger sammen med, at det ofte er pensionister, der har tid og råd til samme livsstil som os – og som ikke længere har andre forpligtelser. I dette tilfælde var det vist bare fordi det var et arrangement der mest henvendte sig til den aldersgruppe.

Under det meste af arrangementet holdt vi os i skyggen og nød bare musikken fra afstand, men da vi fornemmede, at det begyndte at lakke mod enden, fik vi alligevel snøvlet os op på scenen og danset et par danse sammen – og lige så snart vi var færdige blev vi opfordret af et af de ældre dansepar til at begynde at gå til dans, for de var selv fuldstændig bidt af det.

Oplevelser i naturen
Vi kan godt lide at parkere ude i naturskønne og øde områder – det er så dejligt at have naturen for sig selv og vågne op til smukke udsigter og fuglesang.
Og nu hvor vi netop havde haft succes med shelter-appen, prøvede vi den af igen.
Vi fandt en shelterplads laaangt ude af en grusvej i Dronninglund Storskov, lige ved den Jyske Ås, og prøvede at køre derud. Vi fandt den hurtigt og blev også enige om, at der kunne vi godt parkere. Der var ikke nogen officiel parkeringsplads i forbindelse med pladsen, men der var dog mulighed for at holde inde i siden af grusvejen uden at være i vejen.

Det er dejligt at parkere helt for sig selv ude i naturen.

Næste formiddag kørte vi lidt videre ud i sommerlandet og kom kort efter til Dorf Mølle. Vi har en svaghed for gamle møller, så selvfølgelig stoppede vi op og gik hen for at kigge nærmere på møllen.

Lidt senere blev vi enige om, at det måtte være tid til en cykeltur, så vi cyklede til Voergård Slot, hvor vi gik en tur rundt i haven og inde i gården og nød det smukke slot og dets omgivelser.

Det var hen på eftermiddagen og da åbningstiden sluttede, satte vi os udenfor porten på græsset og spiste en sen frokost og tog en morfar, inden vi cyklede tilbage mod Dronninglund Storskov.
Her så vi skilte mod kapellet, kærlighedstræet og troldestenen og cyklede i den retning. Kærlighedstræet viste sig at være en gammelt bøg, hvor flere stammer er vokset sammen til én og efter en kort pause der, fortsatte vi op mod Troldestenen. Vi kom forbi et skilt, hvor der stod 100 meter i dén retning og vi cyklede derudaf. Vi cyklede og cyklede, men der var ikke nogen troldesten i syne. Stien blev smallere og mere ufremkommelig på cykel, så vi besluttede os for at vende om. Vi måtte alligevel være kommet for langt nu. Vi vendte rundt, cyklede tilbage og holdt øje til begge sider – den måtte da være der. Og ganske rigtigt, pludselig fik vi øje på stenen et godt stykke op ad bakken på højre side. Den havde bare ‘gemt sig’ bag nogle træer og højere oppe end vi havde forventet. Vi steg af cyklerne og kravlede op ad skrænten og op på den kæmpestore sten.

På trods af stenens størrelse, overså vi den i første omgang.

Nu havde vi efterhånden også gjort det godt på vores cykeltur, så vi cyklede tilbage til Turtle, der stadig stod parkeret ved Dorf Mølle. Vi overnattede der og startede næste dag stille og roligt op.

Først lidt op ad dagen var vi klar til at køre videre. Vi satte retningen mod Jerslev, da vi havde set reklamerne for Jerslev Marked, der var i denne weekend, og mente, det var en passende afslutning på vores uge i Brønderslev Kommune.
På vejen dertil kom vi forbi et skilt med “Selvpluk jordbær” og skyndte os at hugge bremsen i og køre derind. Det var sidst på sæsonen og der var ikke mange jordbær tilbage, men vi gjorde en god indsats og lykkedes med at indsamle to hele bakker fyldt med lækre, røde jordbær. Dét er simpelthen noget af det bedste ved den danske sommer!

Vi fortsatte vores kurs mod Jerslev Marked, der så småt var ved at gå i gang her fredag eftermiddag. Vi slog campingstolene og klapbordet ud foran Turtle på parkeringspladsen og spiste med stor tilfredshed to portioner friske jordbær med fløde og sukker inden vi gik ind på pladsen.

Vi sugede kræmmerstemningen til os uden at købe noget – vi har jo ikke plads til særlig meget i vores hjem på hjul. Og mødte også Kent og Mette der stod inde i deres fortelt og miksede en stor beholder med drinks, da vi gik forbi. Vi stoppede op og kiggede på deres hjemmebyggede camper, der stod bagved campingvognen og mens vi stod og studerede den, kom Kent ud fra forteltet for at vise os sit mesterværk.
Deres plan for weekenden var at en hel flok venner og familie skulle komme ned på markedet og så skulle de ellers bare hygge sig sammen der hele weekenden. Det lød som en enormt god tradition og var det ikke fordi, vi havde planer i Aalborg i weekenden, var vi helt sikkert blevet og havde taget del i deres festligheder.

Friskplukkede jordbær med fløde og sukker – noget af det bedste ved den danske sommer!

Det blev dog ikke denne gang, for vi havde for længst sagt ja til en bryllupsinvitation i Aalborg den kommende dag – det var faktisk én af grundene til, at vi overhovedet var hjemme i Aalborg denne sommer. Og ikke nok med at Morten og jeg skulle deltage i brylluppet – Turtle havde sandelig også fået en meget vigtig tjans til brylluppet, nemlig som bryllupsbil!

Så vi kørte fra Jerslev Marked til Aalborg, så vi kunne få pyntet ham op til festlighederne – og så må vi returnere til Jerslev Marked til festlighederne dér en anden gang.

Tak for nu Brønderslev Kommune.

Tips til kommende hverdagseventyr i Brønderslev Kommune:
Vi fik følgende tips, som vi ikke nåede at forfølge, men som vi har til gode til en anden gang – eller som nogle af jer måske kunne ha’ lyst til at udforske?

• Dorf Møllegård (museumsgård).
  • Skulptur Biennale 2018 (Nordjyllands største skulpturudstilling) i og omkring Dronninglund Kunstcenter.
  • Vildmosemuseet.
  • Asaa Strand/Havn.
  • Sømosen.
  • Moltkesvej i Dronninglund, som er kåret til Årets Villavej i Nordjylland.