Fra det store udland til lokale hverdagseventyr (Nordjyske Hverdagseventyr, uge 1)

Læsetid: ca. 9 min.

Det var tid til at fokusere lidt mere lokalt end vi havde gjort de sidste 6 måneder.

Det var den første uge i juni og vi var næsten lige kommet hjem fra vores første halve år i udlandet i vores røde VW California Coach ‘Turtle’ fra ‘92.

Mere præcist havde vi været hjemme i Danmark i 2 uger og kun lige nået at se de allernærmeste fra familien og nogle enkelte venner.

Men nu stod den altså allerede på nye eventyr, nemlig ‘Nordjyske Hverdagseventyr’.

Det var en idé der var opstået fordi vi var blevet hyret ind af de nordjyske biblioteker til at køre rundt til 8 af de nordjyske kommuner og holde oplæg om at sige alting op og flytte ud i en bil for at rejse rundt i verden, som en del af deres projekt ‘Kulturkaravanen’.

Og så spurgte Mark fra Radio Nordjyske, som havde interviewet os i radioen hver 3.-4. uge siden vi var taget afsted, om vi ikke skulle lave et eller andet sjovt i radioen hen over sommeren, hvor vi var hjemme i Danmark.

Dén var vi med på – og så var idéen om ‘Nordjyske Hverdagseventyr’ skabt.

Hvad går ‘Nordjyske Hverdagseventyr’ ud på?

Idéen går kort og godt ud på, at vi (Morten, Mette og Turtle) i løbet af forsommeren og efteråret 2018 besøger alle de 11 nordjyske kommuner i en uge ad gangen og kører rundt og oplever ‘hverdagseventyr’, hvor vi kommer frem – vores betegnelse for eventyr man kan tage på i sit eget lokalområde, uden at det koster noget/særlig meget og uden at det kræver en masse tid eller forberedelse.

Og nu var det så blevet uge 1 i vores projekt ‘Nordjyske Hverdagseventyr’.

Meen..vi var nok kommet til at presse det hele LIDT for meget sammen her efter vores hjemkomst til Danmark.

Mandag morgen i denne uge vågnede vi op i Flensborg – temmelig langt fra Nordjylland, hvor vi skulle på hverdagseventyr – fordi vi havde været til et teammøde dernede i weekenden og skulle holde foredrag i Tønder om tirsdagen.

Så der gik lige nogle dage, før vi kom rigtigt i gang med vores nordjyske hverdagseventyr.

Vi nåede et par dage ind i ugen, før vi krydsede grænsen til Aalborg Kommune

Det første vi gjorde, da vi kom til Aalborg Kommune, som vi skulle besøge i denne uge, var faktisk at køre direkte hen til en gammel kending, nemlig parken i Svenstrup.

Vi skulle holde vores første oplæg for bibliotekerne i Svenstrup onsdag aften, og fra flere tidligere besøg i parken vidste vi, at det er en skøn oase midt i byen – perfekt sted til at sidde og nyde sin medbragte frokost. Så det gjorde vi.

Faktisk har vi også fået en god ven dernede. Han er smuk, hvid og ser ud til at nyde livet. Han hedder Svend – det kalder vi ham i hvert fald. Svanen Svend.

Denne eftermiddag så vi ham nu ikke, for vi satte os ikke helt ned til vandet, men holdt os lidt længere ude i udkanten af parken, da vi ikke havde så lang tid før vi skulle holde foredrag.

Hverdageventyr i skildpaddetempo

Efter sådan en hektisk start på ugen – og i det hele taget på vores hjemkomst hjem til Danmark – havde vi faktisk ikke brug for de helt store aktiviteter i de kommende dage.

Vi spurgte deltagerne til Kulturkaravanen, hvilke nærliggende steder de ville anbefale til en overnatning og flere af dem nævnte Poulstrup Sø, som vi også begge har besøgt tidligere og derfor også vidste, er et fantastisk sted lige i området.

Som det allerede nu tydeligt fremgår, er Aalborg Kommune ikke helt fremmed for os. Faktisk tværtimod, den er meget hjemlig for os begge. For Morten endnu mere end for mig, da det er her, han er vokset op og har boet i størstedelen af sit liv, både som barn og som voksen. Jeg er tilflytter til kommunen, men har alligevel boet inde i Aalborg i de seneste 6 år, så det er efterhånden også hjem for mig.

Vi kørte altså ned til Poulstrup Sø og parkerede – på første parket, helt ned til vandet. Og lod skydedøren stå åben, så det var ligesom at ligge og sove i en shelter.

Det var fantastisk! De eneste lyde vi hørte hele torsdagen og fredag morgen, mens vi holdt her, var gøgens kukken, frøers kvækken, blishønsenes rappen, en hel skoleklasses ivrige stemmer, da de løb forbi både torsdag og fredag morgen og så nogle enkelte biler, der kørte forbi på grusvejen. Aaah, hvilken ro!

Ved Poulstrup Sø var der ro og plads til total afslapning

Vi brugte dagen på bare at komme helt ned i gear efter nogle hektiske uger: Jeg med en bog i hånden og en efterfølgende cykeltur og Morten med en lur og en efterfølgende gåtur.

På hverdagseventyr hos tandlægen

Fredag havde jeg en aftale ved tandlægen i Aalborg og cyklede derind. Det er en anden ting, der er ret fedt ved Poulstrup Sø: at der er så roligt og idyllisk og skøn natur – og så alligevel så tæt på Aalborg centrum, at man kan cykle derind.

Så jeg cyklede altså ind til centrum og fik her – på trods af, at jeg blot skulle en tur til tandlægen – mit næste hverdagseventyr, nemlig Aalborgs nok smukkeste opgang, på Boulevarden 5. Her er en stor del af det gamle Aalborg med Jens Bangs Stenhus, Rådhuset, åen mm. malet virkelig udførligt og smukt på væggene i indgangen – et kunstværk, der helt klart er et besøg værd, om man så har tandlæge der eller ej.

Selv det at gå til tandlægen kan være et hverdagseventyr

Der skal ikke altid så meget til, og selv et besøg hos tandlægen kan altså nogen gange være en hel oplevelse i sig selv.

Efter tandlægebesøg cyklede jeg ud til Hesteskoen og mødtes med Morten. Et sted, som vi begge har hørt om mange gange, men utroligt nok aldrig har besøgt – på trods af at det ligger under 10 km fra Aalborg centrum.

Dét er også en virkelig fin oase. Et stykke strand med badebroer, grønne områder, shelters, bålplads og offentligt toilet – med eneste ulempe: at der er udsigt lige over til Nordjyllandsværket på den anden side af vandet. Ikke super charmerende udsyn. Men på den anden side er det også meget fedt at se, at selvom det er så tæt på industri, så er det stadig bare et super dejligt sted at komme og bade og det er virkelig lækkert og meget besøgt.

Uenigheder i Turtle

Desværre var Morten og jeg gået skævt af hinanden tidligere på dagen, så vi tilbragte det meste af tiden hver for sig på Hesteskoen (måske bare endnu et tegn på, at vi havde haft lidt for mange ting om ørerne efter vores hjemkomst og derfor havde en lidt kortere lunte). Men her var Hesteskoen også et godt sted at opholde sig, for der var mange steder i de grønne områder, hvor det var muligt at være alene og uforstyrret.

Dagen efter havde vi stadig ikke fået snakket helt ud om tingene, hvilket gjorde det hele lidt svært, da jeg havde lavet en aftale med en pige, der også bor i hendes bil på fuld tid (Astrid fra Astrids Univers), at vi skulle mødes til Fjord Rock inde i Aalborg – en gratis koncert under Kulturbroen arrangeret af Lions Club.

Morten var bare ikke med på den – han ville gerne have en hjemmedag efter vores konflikt dagen før, som stadig ikke var helt løst.

Det er én af de udfordringer, vi har ved at bo i en bil: at den enes valg påvirker den anden mere end hvis vi boede i en lejlighed. For hvis jeg gerne ville tage bilen ind til Aalborg, så var Morten altså nødt til at følge med derind og så have sin hjemmedag der, for jeg tog jo hans hjem med mig..

Og det var sådan, vi endte med at gøre: Morten gav sig og tog med derind. Det var jo trods alt det, vi hele tiden havde haft aftalt og jeg havde en aftale med Astrid om at vi/jeg kom derind i vores bil.

Det endte heldigvis også med at blive en god dag for os begge. Det var godt at komme ud og være sammen med nogle andre mennesker, drikke øl og høre god musik. Nu har vi jo været mere eller mindre konstant sammen på meget lidt plads det sidste halve år, så det er godt med nogle andre inputs og stimulanser fra andre mennesker.

Vi holdt endnu engang på første parket – lige ved siden af scenen. Så vi var af gode grunde med til festen sluttede og gik så i seng.

Astrids bil og Turtle deltog i allerhøjeste grad i festlighederne ved Fjord Rock her fra første parket

Flyveopvisning og smagsprøver

Om morgenen kørte vi ud af byen – nu skulle det blive godt med lidt ro igen. Eller..sådan blev det ikke helt.

For vi kørte ud i nærheden af lufthavnen hvor der denne dag var Air Show og der derfor buldrede jetjagere, passagerfly, helikoptere og hvad der nu ellers var, gennem luften og lavede forskellige tricks og opvisninger i mere eller mindre 6 timer.

Hele dette sceneri satte Morten sig og så i sin kikkert, mens jeg tog cyklen og cyklede tilbage til Aalborg, hvor jeg mødtes med min søster og vi gik en lang tur langs havnepromenaden, mens vi fik samlet op på noget af det forsømte ved at have været væk fra hinanden i et halvt år.

Vi endte nede på Street Food, hvor ingen af os har været før og satte os godt til rette i en bordeaux Chesterfieldsofa, hvor vi fik en god søster-snak. Bagefter gik vi rundt til de forskellige boder og smagte lidt smagsprøver inden vi gik turen tilbage langs havnefronten med en kop kaffe fra Pandekagehuset i hånden.

Med kikkerten i hånden så Morten Air Show i Nørresundby hele søndag eftermiddag

Eventyr lige udenfor hoveddøren

Sådan gik vores første uge med nordjyske hverdagseventyr. Det var en lidt for hektisk start, men da vi nåede hen midt i ugen, kunne vi begynde at tage tingene stille og roligt og bare slappe af hvor vi var, uden at ræse rundt fra det ene til det andet.

Vi havde nogle dejlige, forskelligartede oplevelser i Aalborg Kommune, der både bød på fantastisk natur og på festlig bystemning til koncert.

Når jeg ser på kortet, hvilke steder vi besøgte, kan jeg se, at vi stort set kun kørte rundt i en radius af 20 km fra Aalborg og slet ikke kom ud til østkysten, men det var nok mest udtryk for at vores behov ikke var at flytte os for meget rundt, når vi nu havde ræset ret meget rundt op til.

Og det er jo også netop noget af det, der er det fantastiske ved hverdagseventyr: at man ikke behøver tage langt væk fra sin bopæl for at opleve noget. Eventyret venter lige udenfor hoveddøren..

Mette.

Tips til kommende hverdagseventyr i Aalborg Kommune

Vi fik også følgende tips, som vi ikke nåede at forfølge, men som vi har til gode til en anden gang – eller som nogle af jer måske kunne ha’ lyst til at udforske?

• Drastrup grusgrav
  • Sø ved Dall Møllevej
  • Huul Mølle (v. Vokslev)
  • Lille Vildmose (centeret)
  • Sønderholm
  • Mulbjergene ved Dokkedal (som vi har besøgt både tidligere og efterfølgende og som er et helt fantastisk sted!)